Reflexen: het puzzelstukje valt op zijn plaats!

Wat zijn reflexen?

Als baby ontwikkelen we in de baarmoeder primitieve reflexen(bewegingen) die we nodig hebben om de goede start in het leven te maken. Een voorbeeld van zo’n reflex is het kunnen draaien van het hoofdje naar een kant, waardoor de baby kan ademen. In de eerste 6 maanden worden normaliter de meeste van deze reflexen onderdrukt en kan het centraal zenuwstelsel goed ontwikkelt worden.puzzel

Door moeilijkheden tijdens de zwangerschap, bij de geboorte of tijdens de eerste levensmaanden kunnen bepaalde reflexen nog actief blijven. Dan houden deze primitieve reflexen het motorisch en cognitief ontwikkelen van een kind tegen. Je spreekt dan van een neurologische ontwikkelingsvertraging. Dit klinkt heel heftig maar dit valt best wel mee, het zorgt voor blokkades die leer- en gedragsproblemen kunnen veroorzaken.

Een kind is niet meer gemotiveerd om naar school te gaan, huiswerk te maken of voelt dat zijn inspanningen niet worden beloond. Elke reflex kan een weerslag hebben op een bepaald domein. De ene beïnvloedt het handschrift, de andere zit het stilzitten in de weg of zorgt ervoor dat het kind/volwassenen steeds valt of zich niet kan concentreren.

Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of te staan, beschikt het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klas te kunnen leren. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteunt. Wanneer aan deze problemen kan worden gewerkt, kan een kind eindelijk laten zien wat het in zijn mars heeft.

Het gevoel van de ouder(s) klopt vaak wel: er komt niet uit wat er in zit!

Hoe werkt de therapie?

Om een eerste indruk te krijgen of je in het programma past vul je (of een van de ouders) een korte vragenlijst in, met deze antwoorden kunnen we zien of je in het programma past.

De volgende stap is een uitgebreid onderzoek met diverse oefeningen om er achter te komen welke reflexen er nog actief zijn. Samen bespreken we de uitkomst en gaan we het oefenprogramma in. Door de juiste oefeningen in te zetten kunnen we deze reflexen alsnog onderdrukken, waardoor problemen afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. Primitieve reflexen worden zo geïntegreerd en opgeborgen en nieuwe motorische patronen krijgen de tijd om zich te ontwikkelen.

De oefeningen dienen elke dag onder begeleiding van een ouder/verzorger thuis uitgevoerd te worden. Na een week of 8 kom je dan weer in de praktijk om de voortgang te testen

Resultaat:

Het kind wordt rustiger, kan zich beter concentreren en is minder snel boos. Uiteindelijk worden de kinderen die stuntelig waren, veel stabieler.

  • Het kind is veel zelfverzekerder, faalangst verdwijnt en angsten zijn overwonnen.
  • Zegt wat het voelt, denkt en wil.
  • Het kind wordt minder angstig
  • De leerresultaten gaan omhoog.
  • Heeft een natuurlijke afscherming tegen prikkels.

Vaak zien veel ouders tijdens de eerste weken al verschil. Bij de een werkt sneller als bij een andere, dit heeft te maken met de duur waarin men al aan het compenseren is

Alleen voor kinderen?

Steeds meer volwassen gaan ook het programma in, met goede resultaten. Voor hun geldt dat ze zich meer en beter durven te uiten, meer zelfvertrouwen krijgen en lekkerder in hun vel komen te zitten. Het gevoel hebben om de hele tijd op eieren te lopen is weg.

Ik hoor dan ook vaak het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het werkt echt!

6 reacties op “Reflexen: het puzzelstukje valt op zijn plaats!
  1. Annemarie schreef:

    Onze dochter (toen 6 jaar) liep tegen verschillende zaken aan in haar jonge leventje.
    De combinatie onzekerheid, verlegenheid en faalangst maakte dat het lastig was om zichzelf staande te houden. Bij Jeannette zijn we gaan trainen, eerst op gebied van weerbaarheid, dit ging met kleine stapjes vooruit. Sinds we werken aan haar reflexen is ze veranderd in een open meisje, wat van nature wel bedachtzaam is, maar de wereld om haar heen niet meer als grote angst ziet. Je merkt meer rust, meer ontspanning en meer ruimte om zich te ontwikkelen, de remming lijkt eraf te zijn. Nooit gedacht dat reflexen zoveel invloed kunnen uitoefen én wat een verschil het kan maken

  2. Bernadette schreef:

    Onze dochter, toen begin groep 5, had enorm veel moeite met het onthouden van de tafels en spellingsregels, maar haar woordenschat was extreem goed. De resultaten lagen dus ver uiteen. Ik ben toen hulp gaan zoeken en kwam terecht bij Jeannette.
    We zijn begonnen met de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Dit bleek niet te werken.
    ( Dit vind ik ook zo fijn, dat je gewoon eerlijk te horen krijgt als iets niet werkt.) daarna zijn we gestart met de reflex therapie. Ik vond het behoorlijk zweverig, maar wist verder ook geen alternatief, en met het idee baat het niet schaad ook niet, zijn we begonnen.
    Het resultaat dat ze nu,9 maanden later, laat zien, is zo vooruit gegaan.
    bv getallen aanvullen tot tien, ging niet. Nu doet ze het automatisch.
    We zijn bezig met het leren van de tafels en ook daar hebben we succes. Haar concentratie vermogen wordt beter. Knutselwerkjes worden ingewikkelder. Het is één groot succesverhaal! En dat door alleen maar één oefening per dag te doen, die maar een paar minuten duurt. Ik wou dat ik er eerder mee was begonnen.

    Omdat dit zo’n succes is, zijn we ook met haar broer (nu 11) met de therapie begonnen.
    Hij had een heel ander probleem. Hij vond praten en zich uiten, een ander duidelijk maken wat er in hem omging, erg moeilijk. Er waren dan ook vaak misverstanden met vriendjes omdat hij niks zei. Hij is nu bijna een half jaar bezig. En natuurlijk lukt het niet altijd om te zeggen wat er in je omgaat maar hij kan zich nu al zoveel beter verwoorden. Dat er gewoon veel minder conflicten zijn. Heerlijk. Ook om te zien dat het praten hem vrijer maakt, en er nu eindelijk uitkomt wat er altijd al inzat.

  3. Annette schreef:

    Wat een opluchting toen we bij Jeannette terecht kwamen. Onze zoon was vaak gefrustreerd, boos en verdrietig en we wisten niet waar het vandaan kwam. Totdat we een stukje lazen in de krant over het werk van de kindercoach. Er was zoveel herkenning, dat we direct de volgende dag hebben gebeld en een afspraak voor een intake hebben gemaakt. In de eerste weken is er gewerkt aan een andere manier van leren, dit had direct resultaat. Onze zoon was erg opgelucht dat er eindelijk iemand was die hem begreep en ook zijn zelfvertrouwen ging met sprongen vooruit.

    Nu zijn we bezig met de reflextherapie. Het kwam ons eerst wat zweverig over en we konden ons niet voorstellen, dat simpele oefeningen het verschil zouden maken. Toch is dit zo en als je erover nadenkt, is het eigenlijk ook logisch. We zijn er nog niet, maar gaan zeker door met deze therapie.

  4. Kirsten schreef:

    Sven had vaak een druk gevoel in zijn hoofd, veel hoofdpijn en school gaf aan dat het er wel in zat maar niet uit komt. Niet kunnen concentreren etc. Na advies begonnen met reflextherapie met als gevolg: rustiger in zijn hoofd, minder vaak hoofdpijn, veel beter in zijn vel zitten en op school komt hij beter tot zijn recht.

  5. Tevreden moeder schreef:

    Via via hoorden wij dat we naar therapeut Jeannette moesten gaan met onze
    dochter. Ik was meteen overtuigd, maar mijn man niet. Omdat de therapie
    vergoed wordt, wou mijn man het wel een kans geven. Geweldig om te zien dat
    we nu al resultaat zien. We zijn nog maar net bij jou begonnen, maar we zien
    omze dochter al veranderen. Ze Uit zich meer en haar hoofd wordt rustig.
    Mijn man begint er ook in te geloven…geweldig!
    Wij gaan door en zullen het doorgeven aan anderen!!!!!

  6. Feedback behandeling schreef:

    Bedankt, Jeannette jij hebt er voor gezorgd dat we onze zoon weer terug hebben!

    Wat zien wij een ongelooflijk verschil bij ons kind. Eerder was hij heel snel boos en negatief. En nu het is gewoon heerlijk om met hem thuis te zijn. Ons hele gezin is er van opgeknapt.
    Super bedankt voor je spontane begeleiding en therapie. Hij mocht altijd graag naar je toe gaan. Stiekem gaan we de sessies gewoon een beetje missen..